Jak vybrat šablonu na blog


Jen málo blogerů si uvědomuje, jak důležité je vybrat šablonu pro svůj blog. První část blogerů jde a pokusí se upravit jednu z výchozích šablon Bloggeru. To končívá katastroficky. Ta druhá část použije Google a stáhne si první šablonu, která se jim líbí. To končívá ještě hůř.

V dnešní článku se vám pokusím ukázat, jak mocná může být správná šablonu na blogu a jak zjistit, která je ta pravá pro vás.

Toto téma jsem už trochu nakousla ve článku o výběru barev, pokud jste jej ještě nečetli, nezapomeňte to napravit. Kromě dalšího v něm najdete i odkaz na mou Pinterestovou nástěnku o významu barev, která se vám bude hodit i při výběru šablony.

Před výběrem

Celý proces jsem rozdělila na dvě fáze - příprava a samotný výběr. V té první si budeme pokládat různé otázky a odpovídat na ně. Tak zjistíme, co je pro vás nejlepší.

1) Jaké je téma vašeho blogu?

Je jasné, že jinou šablonu budeme hledat pro módní blog, kde hrají velkou úlohu fotografie, a jinou pro osobní blog někoho, kdo se skrývá pod přezdívkou a ve článcích prozrazuje svá nejosobnější tajemství. Blog s knižními recenzemi bude hledat něco jiného, než třeba blog o autech...




Zamyslete se nad tím, co na svůj blog přidáváte a v jakém formátu píšete své články. Já například ráda používám různé nadpisy a citace (do kterých dávám kódy), tak jsem tomu svou šablonu přizpůsobila.

Není žádné pravidlo, které by určilo, jaký typ šablon se hodí pro jaké téma blogu, nicméně v každém případě je potřeba myslet na to, že dobrá šablona nechává vyniknout příspěvky.

2) Kdo jsou vaši čtenáři?

Nechci po vás, abyste znali jméno, příjmení a rodné číslo každého, kdo na váš blog přijde, ale vždy se hodí vědět, pro koho píšete. Jsou to ženy nebo muži? Studenti nebo pracující lidé? Mají něco společného?

Opět vám nemohu přesně říct, co se hodí pro jaký typ publika, ale stačí, když vám řeknu, že mužům se líbí jiné barvy než ženám. Podobně to platí i pro různé věkové kategorie (co se líbí deváťákům, se nemusí nutně líbit jejich čtyřicetiletým rodičům, a pokud cílíte na jejich prarodiče, potřebujete také úplně něco jiného).

Pokud váháte, dejte svým čtenářům vyplnit dotazník (a nebo udělejte anketu na Facebooku) a zkuste zjistit, který z několika vybraných stylů se jim líbí nejvíc.

3) Jaké jsou aktuální trendy?

Podívejte se, jak vypadají šablony různých úspěšných blogů. Není to pravidlo, nicméně velmi často mají takové blogy stylové a funkční šablony. Inspirujte se jak u blogů podobného zaměření, tak i u blogů, jejichž autoři píší o úplně jiných věcech.



Na začátku roku 2017, kdy tento článek píšu, jsou velmi populární šablony, které mají hodně white-space (bílého, volného prostoru, který ovšem nemusí být nutně bílý). Na místo tolik milovaných sliderů se dostávají hero-images (fotografie přes celou obrazovku) a velkou roli dostává i výrazná typografie.

(Takovou šablonou je například Twenty Seventeen pro Wordpress.)

4) Co se líbí vám?

Jako úplně poslední přicházejí na řadu vaše osobní preference. Často se potřebujete rozhodnout, jak si svůj blog rozvrhnete. Položte si třeba takovéto otázky:
  • Potřebujete postranní menu a nebo vám stačí jeden sloupec?
  • Hodí se vám horní navigační lišta
  • Nechcete některé z těch ošklivých widgetů schovat do zápatí?
  • Má mít hlavní stránka stejný vzhled jako stránky příspěvků?
Až si na ně odpovíte, vezměte si do ruky tužku a papír (nejlépe čtverečkovaný) a svou vysněnou šablonu si nakreslete. Návrh nemusí být pěkný, stačí, když se v něm vy vyznáte. Tady je na ukázku jeden z prvních návrhů Wordpress šablony, na které pracuji:


(A takhle trávím přestávky a některé hodiny ve škole. Pořád si myslím, že jsem mohla dopadnout hůř...)

Během výběru

Teď, když už víme, jakou šablonu hledáme, je potřeba ji doopravdy najít. Opět je tu několik věcí, na které se musíme soustředit...

1) Splnění požadavků

Jestli jste hledali šablonu vhodnou pro fotografický blog, je nesmysl spokojit se takovou, která na hlavní stránce všechny fotografie skryje. Snažte se nedělat velké ústupky od svých plánů a pokuste se najít šablonu, která se nejvíce podobá vašim skicám.

2) Responsivita

Velmi důležitým faktorem, který vám prozradí, zda má vůbec cenu si šablonu pořizovat, je responsivita. Ale co to znamená?

Zkuste si můj blog otevřít na mobilu a počítači zároveň. Vypadá pokaždé trochu jinak, že? Na mobilu je stránka užší, postranní menu zmizelo a skrylo se pod tlačítko na horní liště. Chybí i nadpis "Móda pro blogy", teď je vidět jenom logo.

Stránka se sice změnila, ale zůstala přehledná. Nemusíte divoce posunovat ze strany na stranu, abyste si mohli přečíst celý řádek, jako tomu je například na kterémkoli blogu na Blog.cz. Obsah se zmenšil a zůstal čitelný.


Je rok 2017. Většina lidí na světě má chytrý telefon, který používá k prohlížení internetu. Mít blog, který se přizpůsobí velikosti obrazovky, je nutností.

U každé šablony, která se vám zalíbí, si zkuste zmenšit prohlížeč (nejprve o trochu, potom o hodně a nakonec na velikost telefonu). Pokud se nijak nezmění, obsah se nepřeskupí a stránka nezúží, ani o šabloně nepřemýšlejte, rovnou ji zavřete a hledejte dál.

3) Přehlednost a čitelnost

Ať už hledáte jakoukoli šablonu, měla by být v každém případě přehledná. Text musí být čitelný, nesmí splývat s pozadím a ani písmo by nemělo být příliš malé. Odkazy by měly jít rozeznat od normálního textu.

Písmo v článku (nejen v nadpisech) by mělo jít pohodlně přečíst, i když jste od obrazovky dál než na vzdálenost větší, než je délka vaší paže. Myslete i na to, že téměř každý druhý člověk trpí nějakou zrakovou vadou.

4) Cena, podpora, instalace

A jako poslední přichází na řadu otázky ohledně ceny a podpory. Cena je obvykle někde zvýrazněna a dobře viditelná, ale zjistit, jakou má daná šablona podporu, může být složitější. Hledejte hesla typu Terms of Use nebo FAQ přímo na stránce, dole v zápatí a nebo použijte vyhledávací box (pokud někde na webu je).

Když si stahujete nějakou šablonu zdarma, může se stát, že k ní žádná podpora nebude. Což je naprosto v pořádku a autoři šablony mají právo to udělat. Ale pokud za šablonu dáte nějaké peníze, dřív než je zaplatíte, zjistěte si, jestli existuje např. nějaká emailová adresa, kam můžete napsat, kdyby nastaly nějaké problémy.

A to by bylo pro dnešní článek vše. Doufám, že jsem vám pomohla s výběrem šablony pro váš blog... Určitě nezapomeňte dát odběr mému blogu (tlačítko najdete v zápatí), okomentovat článek a sledovat mou Facebookovou stránku.

A jakou šablonu na svém blogu máte vy?

3 komentáře:

  1. Super článek, jen tak dál. Potěšil mě důraz na respozivní layout. Bez toho se prostě fakt nedá fungovat. Buď dvě verze, nebo tohle, což je jednodušší. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Martine! :) Dělat dvě verze je možná zbytečně pracné, zvlášť, když u většiny případů stačí pozměnit pár pravidel, zatímco zbytek může zůstat stejný. (Podle mých zkušeností se responsivní web dá vytvořit pomocí méně než sta řádků v CSS. A to je chvilička.)

      Vymazat
  2. Ještě bych doplnil přehledný web s výběrem šablon https://themeforest.net/ kde lze koupit profi šablonu za pár korun :)

    OdpovědětVymazat